W ramach swojej wizyty w Polsce, Kristian Schmidt, Dyrektor pionu C (LAND) w Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu (DG MOVE) Komisji Europejskiej, odwiedził Dartom Sp. z o.o. firmę członkowską TLP, dużą polską firmę rodzinną działającą na rynku od początku lat 90-tych. Celem spotkania było omówienie modelu biznesowego firmy, jej aktualnych i przyszłych wyzwań, a także możliwości rozwoju w kontekście zmieniających się regulacji europejskich.

Podczas spotkania szczegółowo omówiono wyzwania regulacyjne, administracyjne i operacyjne, przed którymi stoi branża transportowa. Kluczowym tematem była adaptacja do wymogów Pakietu Mobilności oraz innych pakietów legislacyjnych, mających istotny wpływ na sektor transportu w Europie. Dyskusja dotyczyła również znaczenia cyfryzacji i wdrażania zielonych technologii w odpowiedzi na rosnące wymagania środowiskowe.

W obliczu rosnącej liczby regulacji dotyczących sektora transportowego na poziomie europejskim Dariusz Szumacher, Prezes Zarządu firmy Dartom, zaapelował do przedstawiciela KE o koncentrację na należytej egzekucji obowiązujących przepisów zamiast wprowadzania kolejnych zmian legislacyjnych. Podkreśla, że kluczem do rozwoju i stabilności branży jest nie tyle mnożenie nowych regulacji, co ich skuteczna i równa egzekucja we wszystkich państwach członkowskich. Wskazano, że obecne regulacje, w tym Pakiet Mobilności, wdrożone w wielu polskich firmach oferują solidne ramy prawne dla funkcjonowania rynku transportowego w Europie, ale skutkiem ubocznym jest znaczny wzrost kosztów. Niestety na rynku są firmy niestosujące się do warunków i zasad określanych w unijnych i krajowych przepisach, które osiągają w ten sposób znaczną przewagę konkurencyjną wobec uczciwych przewoźników. Problemem nie jest brak regulacji, ale ich nierównomierne stosowanie, co prowadzi do zakłóceń konkurencji i niesprawiedliwych warunków pracy. Zwiększenie wysiłków na rzecz egzekwowania istniejących przepisów przyniosłoby większe korzyści dla branży niż wprowadzanie nowych ograniczeń.

Podkreślono również, że jeśli już dochodzi do wprowadzania nowych regulacji, powinny one być starannie przemyślane, aby zapewnić możliwość ich równego i sprawiedliwego egzekwowania w całej Unii Europejskiej. To podejście zapewniłoby wszystkim uczestnikom rynku transportowego równe szanse i wspierałoby uczciwą konkurencję, a także przyczyniałoby się do zrównoważonego rozwoju sektora.

Dyrektor Schmidt zadeklarował, że nie planują wprowadzania kolejnych nowych regulacji dla sektora transportowego. Zamiast tego, KE skoncentruje się na rozwijaniu i implementacji odpowiednich narzędzi do właściwej egzekucji już obowiązujących przepisów. To podejścia ma na celu wzmocnienie rynku transportowego w Unii Europejskiej poprzez zapewnienie, że istniejące przepisy są skutecznie stosowane we wszystkich państwach członkowskich. I zapewnienie, że wszystkie przedsiębiorstwa działające na rynku transportowym przestrzegają obowiązujących norm i regulacji, co przyczyni się do zwiększenia transparentności i uczciwości w branży.

Wszyscy uczestnicy spotkania zwrócili uwagę na konieczność współpracy między stroną społeczną, organami regulacyjnymi i decydentami na poziomie europejskim. Celem tego dialogu jest nie tylko identyfikacja obszarów wymagających poprawy w obecnych regulacjach, ale także współpraca nad tworzeniem przyszłych przepisów, które będą sprzyjać innowacjom, efektywności i zrównoważonemu rozwojowi w transporcie.

Katarzyna Piechowska-Strumik

Dyrektor ds. Wsparcia Członkowskiego TLP