Konfederacja Lewiatan oraz Transport i Logistyka Polska (TLP), zawiązały koalicję z organizacją pracodawców z Litwy (LPK) i Czech (SPCR), wspólnie apelując do Komisji, Parlamentu Europejskiego, Rady UE i państw członkowskich o zniesienie obowiązkowych testów na COVID-19 i różnych formularzy rejestracyjnych dla kierowców zawodowych, co jest niezbędne dla zachowania płynności łańcuchów dostaw na jednolitym rynku UE.
Pełna treść stanowiska (ang.) tutaj.
Kilka dni temu Niemcy dodały nowe kraje do listy państw wysokiego ryzyka ze względu na Covid-19. Oznacza to, że od 14.02.2021 każdy kierowca ciężarówki wjeżdżający do Niemiec nie tylko z Wielkiej Brytanii, Irlandii czy Portugalii, ale także z Czech, Słowacji i Tyrolu (Austria) musi przedstawić test na Covid-19. Wprowadzenie takiego wymogu natychmiast spowodowało ogromne opóźnienia na niemieckich granicach z Czechami i Austrią. Aby poddać się badaniu, tysiące kierowców ciężarówek musi czekać wiele godzin w długich kolejkach na zewnątrz, w mrozie i śniegu. W niektórych przypadkach muszą oni płacić za badania (około 50 euro za test). Główny korytarz komunikacyjny z północnych Włoch do południowych Niemiec został zamknięty, ponieważ Austria postanowiła przeprowadzać testy jeszcze przed granicą z Włochami, po stronie włoskiej. Aby wjechać do Niemiec, kierowcy są zobowiązani do okazania wyniku testu nie później niż 48 godzin przed przekroczeniem granicy. Oznacza to, że kierowcy regularnie przekraczający te granice muszą testować się co kilka dni. W rezultacie kierowcy ciężarówek w UE stali się najczęściej testowanym na Covid-19 zawodem na całym świecie, i to pomimo faktu, że wskaźnik pozytywnych wyników testów wśród kierowców ciężarówek wynosi tylko około 0,2%!
Ponadto, wiele państw członkowskich wymaga od kierowców ciężarówek kilku formularzy rejestracyjnych przy każdym przekroczeniu granicy: innych na wjazd do kraju, innych na przejazd w czasie godziny policyjnej, a jeszcze innych przy wjeździe z różnych krajów. Przepisy te zmieniają się bardzo często i nadążanie za nimi jest prawie niemożliwe. Szczególnie, gdy są one dostępne tylko w języku narodowym. Jest to niepotrzebna biurokracja dla przewoźników, którzy borykają się z wieloma innymi problemami w tym samym czasie.
Z tego właśnie powodu apelujemy o zniesienie obowiązkowych testów na COVID-19 i różnych formularzy dla kierowców zawodowych, co jest niezbędne dla zachowania płynności łańcuchów dostaw na jednolitym rynku UE.
„Apelujemy do Komisji, Rady, Parlamentu Europejskiego i wszystkich państw członkowskich o podjęcie wszelkich niezbędnych kroków w celu jak najszybszego wprowadzenia w życie przyjętych przez UE wytycznych dot. Zielonych Korytarzy oraz Rekomendacji Rady nr. 2020/1475 dot. restrykcji związanych ze swobodnym przemieszczaniem się z powodu pandemii. Nie możemy pozwolić na to, aby pandemia zdemontowała nasze silnie zintegrowane łańcuchy dostaw i jednolity rynek, który został zbudowany z tak wielkim wysiłkiem przez co najmniej jedno pokolenie zaangażowanych Europejczyków – nie tylko polityków, ale także naszych odważnych i silnych przedsiębiorstw. Podobnie nie wolno nam przymykać oczu na istotne problemy, z jakimi borykają się firmy transportowe i zawodowi kierowcy na granicach w tak trudnych czasach.”– tłumaczy Prezes TLP Maciej Wroński.
*Więcej bieżących informacji na strefie członkowskiej TLP.
Opracowali:
Adam Dorywalski
Stały Przedstawiciel TLP przy UE
Artur Kalisiak
Koordynator ds. Projektów Strategicznych TLP