3 lutego br. w siedzibie Dziennika Gazety Prawnej odbyła się debata „Przyszłość branży transportowej w obliczu MiLoG”, w której brali udział: Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Zbigniew Rynasiewicz, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Socjalnej Radosław Mleczko, Prezydent IRU Janusz Łacny, Przewodniczący Sekcji NSZZ Solidarność Tadeusz Kucharski, mec. Iwona Szwed (kancelaria Arena 561) oraz Przewodniczący Transport i Logistyka Polska Maciej Wroński.

Z. Rynasiewicz: … Ustawa wpływa na obszar związany z wolnością przepływu osób, towarów i usług i w tym kontekście rzutuje na podstawy funkcjonowania Unii Europejskiej

R. Młeczko: …Nasze działania są prowadzone dwutorowo. Z jednej strony poprzez rozmowy z dwustronne, z drugiej na forum UE prowadzone wspólnie z koalicją państw, które mają zbliżone do naszych wątpliwości. ….

J. Łacny: …Mamy pewien sukces, ale tylko częściowy. Przy tym moratorium dotyczące tranzytu też jeszcze nie jest takie jasne, ponieważ nie wiadomo, jak ten tranzyt będzie definiowany.

M. Wroński: …Bardzo dużo firm o mniejszym kapitale gra na utrzymanie płynności finansowej, więc jeżdżą za każdą stawkę. Tak więc podwyższenie płacy do 8,5 euro za godzinę spowoduje wzrost kosztów o 9 proc., co oznacza, że 7 proc. trzeba dołożyć.

I. Szwed: … Cały czas mówimy o przewozie ładunków, ale problem dotyczy również i firm turystycznych, i przewoźników osób. Zarówno tych kursujących na regularnych trasach, jak i obsługujących wycieczki czy kolonie. Oni też muszą swoich pilotów i kierowców zgłaszać i wynagradzać zgodnie z niemieckimi wymaganiami.

T. Kucharski: … Zawsze przy takich okazjach słyszę, ile to kierowcy nie zarabiają: 6-9 tys. zł. Tymczasem wystarczy spojrzeć w nasze umowy o pracę, albo deklaracje PIT-owskie, które wyraźnie pokazują, że jeżeli kierowca zarabia 2,5 -3 tys. netto, to jest dobrze.

Skrócony zapis debaty został opublikowany w Dzienniku Gazecie Prawnej w dniu 10 lutego 2015 oraz na portalu tej gazety:

http://serwisy.gazetaprawna.pl/transport/artykuly/852517,moratorium-dla-tranzytu-to-tylko-czesciowy-sukces.html