Obowiązek delegowania kierowców zgodnie z przepisami dyrektywy 2020/1057 wszedł w życie 2 lutego br. Mimo to, zarówno przewoźnicy, jak i służby kontrolne z krajów UE wciąż mają wiele pytań związanych z nowymi przepisami i obowiązkami. Wiele kwestii pozostaje niejasnych, a wiele praktycznych przypadków wymaga szczegółowych wyjaśnień.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami Komisja Europejska opublikowała drugą część wytycznych w tym zakresie. Podobnie jak w przypadku pierwszej części wytycznych, te również zostały przygotowane w formie pytań i odpowiedzi. Tym razem KE wyjaśnia m.in. następujące zagadnienia:
- kiedy kierowca nie podlega przepisom o delegowaniu
- czy kraje członkowskie mogą ustanawiać krajowe przepisy dot. delegowania kierowców, zatrudnionych na innych zasadach niż umowa o pracę
- czy delegowanie dotyczy również kierowców samozatrudnionych
- w jaki sposób traktować kierowców pojazdów o dmc poniżej 3,5 t
- czy delegowanie stosujemy również na terenie Szwajcarii, Wielkiej Brytanii oraz w krajach należących do EOG
- delegowanie a jazda w załodze
- na jakich elementach powinny skupiać się kontrole drogowe delegowania, a na jakich kontrole w siedzibie przedsiębiorstwa
- kary za naruszenia przepisów związanych z delegowaniem kierowców
Materiał opracowany przez Komisje Europejską dostępny jest jedynie w języku angielskim.