Dziś w Paryżu we francuskim Parlamencie w Komisji ds. Europejskich odbyła się prezentacja założeń długo oczekiwanego raportu posła Damien Pichereau o Pakiecie Mobilności. Raport ma stanowić podstawę stanowiska francuskiego w przedmiocie delegowania pracowników, kabotażu, tygodniowych odpoczynków poza kabiną pojazdu oraz objęcia przewozów pojazdami o dmc do 3,5 t unijnymi przepisami dot. transportu drogowego.

Nikt nie oczekiwał przełomu między wypracowywanym przez Francję stanowiskiem a obecnie zajmowanym. Pichereau przekonał francuskich parlamentarzystów dla powiedzenia: tak – dla delegowania w transporcie od pierwszego dnia, tak – dla odpoczynków poza kabiną, tak – dla szybkiego wprowadzenia inteligentnych tachografów, tak – dla objęcia przewozów wykonywanych pojazdami o dmc do 3,5 t unijnymi przepisami.

Sprzeciw odnosił się do propozycji przepisów o kabotażu, które znoszą limit operacji transportowych. Sprawozdawca postuluje poparcie dla utrzymania limitu operacji kabotażowych przy zmniejszeniu liczby dni, w których są one dopuszczalne oraz wprowadzenie okresów zawieszenia między poszczególnymi cyklami kabotażu – 3 tygodnie. Wyraźnie też podkreślono konieczność utrzymania propozycji prawnych zmierzających do eliminacji tzw. letter boxów, które prowadza fikcyjną działalność w kraju, gdzie rzekomo jest ich siedziba, a realną w kraju, do którego delegują pracowników.

Sprawozdawca wyraził także obawy, że obecna prezydencja bułgarska sprzyja mimo wszystko większej liberalizacji rynku a nie bardziej socjalnemu charakterowi Unii Europejskiej.

Wystąpienie Pichereau >>

Podobne stanowisko przyjmują francuskie organizacje pracodawców w transporcie (FNTR), które swoje postulaty prezentowały w toku intensywnych spotkań w Brukseli w dniu 1 lutego br.

Stanowisko polskie TLP prezentowało w Parlamencie Europejskim 30 stycznia br.

Opracowała:

Joanna Jasiewicz