Rząd przykręca podatkową śrubę. Zmiany proponowane w projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, ustawy o podatku leśnym oraz ustawy o opłacie skarbowej budzą nasze poważne obawy i sprzeciw z co najmniej dwóch zasadniczych powodów.
Po pierwsze, proponowane w projekcie ustawy nowe definicje budynku, budowli i obiektu budowlanego spowodować mogą drastyczne podwyżki podatków, których ostateczna wysokość będzie znana dopiero po wykrystalizowaniu się linii orzeczniczej. Nieostre i ogólne pojęcia spowodują brak pewności co do obowiązującego prawa, co prowadzić będzie do negatywnych skutków w obszarze planowania rentowności podejmowanych decyzji inwestycyjnych oraz do ryzyka, związanego z niewłaściwym określeniem wartości przedmiotu opodatkowania.
W ocenie TLP, w demokratycznym państwie prawnym, podstawa faktyczna i prawna ciężarów publicznych, ponoszonych przez podatników, w szczególności przedsiębiorców, powinna być jednoznaczna, skonkretyzowana i określona w sposób nie budzący wątpliwości interpretacyjnych, zarówno podmiotów objętych obowiązkiem podatkowym, jak i organów wydających rozstrzygnięcia w sprawach, dotyczących tego obowiązku.
Wbrew twierdzeniom, uzasadniającym wprowadzenie projektowanych zmian (ujednolicenie, dostosowanie, doprecyzowanie, uzupełnienie), nie sposób nie zauważyć, iż doprowadzą one do znacznego rozszerzenia podstawy opodatkowania, m.in. o różnego rodzaju obiekty, urządzenia, instalacje techniczne, np. sieci przesyłowe, telekomunikacyjne, czy fotowoltaiczne, które dotychczas, nigdy nie podlegały opodatkowaniu ex lege.
Po drugie planowane usunięcie zwolnienia z opodatkowania kolejowych terminali towarowych, jest całkowicie sprzeczne z krajową i unijną polityką klimatyczną oraz transportową, a także będzie miało zdecydowanie negatywny wpływ na rentowność inwestycji w transport intermodalny, multimodalny oraz kombinowany, zarówno tych zrealizowanych w ostatnich latach, jak również tych w toku oraz planowanych.
Po trzecie, projektowana ustawa, w zakresie uchylenia zwolnienia z opodatkowania terminali towarowych, będzie działać w sposób retroaktywny, tj. z mocą od 1 stycznia 2024 r., co jest sprzeczne z art. 2 Konstytucji RP i zasadą demokratycznego państwa prawnego.
Więcej w załączonym wystąpieniu Związku pracodawców Transport i Logistyka Polska. Nasze uwagi zostały uwzględnione także w stanowisku Konfederacji Lewiatan.