NIE ZAPISUJĄ AUTOMATYCZNIE PRZEKRACZANIA GRANIC, NIE REJESTRUJĄ WYMAGANYCH 56 DNI
Jak to jest z korzystaniem ze starszych kart kierowców w tachografach najnowszej generacji? To zgodna z prawem możliwość, ale rodzi ona sporo problemów. Jeśli kierowca z kartą G2V1 prowadzi pojazd z tachografem G2V2, to na jego karcie nie zapisują się automatycznie dane dotyczące przekraczania granic państwowych. Można je zapisać ręcznie, na klawiaturze tachografu, ale w tym celu trzeba zatrzymać pojazd.
Najnowsze karty kierowcy – drugiej generacji – wydawane są od sierpnia 2023 r. W użyciu jest więc jeszcze dużo starszych kart. Dodatkowo te starsze mają mniejszą pojemność – rejestrują dane z 28 dni plus dzień kontroli, a po zmianie prawa trzeba mieć dane z 56 dni plus dzień kontroli.
Kierowcy obawiają się, że jeśli nie będą mieć zarejestrowanego przekraczania granic, to grozi mu za to kara pieniężna, a firma transportowa może mieć problemy z rozliczeniem czasu pracy kierowcy.
Najprościej by było, gdyby kierowca mógł wymienić starą kartę na najnowszą, ale tego przepisy nie przewidują. Wniosek o wydanie nowej karty, gdy poprzednia jest jeszcze ważna, można złożyć tylko wtedy, gdy karta została uszkodzona, nie działa prawidłowo, została skradziona (utracona) czy też nastąpiła zmiana danych osobowych jej posiadacza.
W takim razie przewoźnicy i kierowcy są między młotem a kowadłem, nie wiadomo, jak może się wobec nich zachować inspektor służbista…
Czytaj cały artykuł TUTAJ.