Od samego początku wybuchu pandemii Covid-19 TLP aktywnie działa w zakresie śledzenia zmian przepisów wprowadzanych nie tylko w Polsce, ale także w pozostałych krajach UE. Przewoźnikom drogowym w szczególności nie ułatwiają życia ciągłe zmiany przepisów i wymagań w stosunku do kierowców. Te niestety następują często z dnia na dzień, a zapoznanie się z nimi wymaga analizy przepisów danego kraju, dostępnych tylko w jego języku urzędowym.
TLP na bieżąco informuje firmy członkowskie o zmianach przepisów związanych z Covid-19 w poszczególnych krajach. Jednocześnie, przekazujemy też tego typu informacje bezpośrednio do Komisji Europejskiej, podając źródła przepisów w danym kraju, opisując dokładnie problemy zgłaszane przez przewoźników, czy też załączając zdjęcia i filmy nagrywane przez kierowców podczas ich oczekiwania na testy na granicach. Apelujemy do KE o podjęcie stosownych działań mających na celu zwolnienie kierowców z obowiązkowych testów na Covid-19 oraz wszelkich form rejestracji przed wjazdem do danego kraju.
M.in. na skutek działań TLP wczoraj (23.02 br.) Komisja Europejska wystosowała oficjalne listy do 6 państw członkowskich w sprawie nadmiernych ograniczeń wprowadzonych w stosunku do przemieszczania się osób przez granice. Krajami tymi są Niemcy, Belgia, Węgry, Dania, Szwecja i Finlandia. KE żąda wyjaśnienia i szybkiego unormowania tej sytuacji.
W opinii TLP szczególnie istotne jest pismo skierowane do Niemiec, w którym KE jasno daje do zrozumienia, że wprowadzone obowiązkowe testy na Covid-19 dla kierowców zawodowych przekraczających granicę niemiecką z Czechami lub Austrią (Tyrol) są środkiem daleko nieproporcjonalnym, nieuzasadnionym, dyskryminującym i zakłócającym funkcjonowanie wspólnego rynku UE. Co równie istotne, przepisy te są niezgodne z uzgodnionymi niedawno wytycznymi KE, wg których przepływ towarów przez granice wewnętrzne UE nie powinien być w żaden sposób ograniczany. W przypadku gdy dany kraj chce wprowadzać testy na Covid-19 dla kierowców, to powinny to być tylko szybkie testy antygenowe. Jeżeli jednak testowanie kierowców prowadzi do zatorów na granicach to nie powinno ono być stosowane.
Ponadto, wg KE zarówno w Czechach, jak i na Słowacji stwierdzono zaledwie kilka przypadków brytyjskiej odmiany koronawirusa. KE wzywa więc Niemcy do wyjaśnienia, na jakiej podstawie kraje te zostały zakwalifikowane do obszarów największego ryzyka, podczas gdy w innych krajach wykryto dużo więcej przypadków brytyjskiej odmiany Covid-19.
KE oczekuje odpowiedzi od poszczególnych krajów w ciągu 10 dni. Zobaczymy jaka będzie ich reakcja i czy wpłynie to zmianę przepisów covidowych, zwłaszcza u naszych zachodnich sąsiadów.
The @EU_Commission sent letters to 6 Member States who apply entry or exit bans, raising our concerns. They have 10 days to reply. Free movement restrictions should be aligned with the jointly agreed Recommendation and EU rules. pic.twitter.com/Pvba2VcaC1
— Christian Wigand (@ChristianWigand) February 23, 2021