5 marca br. Transport i Logistyka Polska uczestniczyła w corocznej konferencji organizowanej przez ESPORG w Brukseli, poświęconej rozwojowi bezpiecznych i odpowiednio wyposażonych parkingów dla kierowców na terenie całej Europy.

Konferencję rozpoczęło przesłanie nagrane przez Apostolosa Tzitzikostasa, unijnego komisarza ds. zrównoważonego transportu i turystyki, w którym podkreślił on potrzebę budowy nowych i rozwoju obecnie istniejących miejsc parkingowych dla kierowców zawodowych. Zwrócił też uwagę, że Komisja Europejska nie pozostaje obojętna na te kwestie i przeznacza coraz większe fundusze na inwestycje w rozwój infrastruktury drogowej i parkingowej, w szczególności wzdłuż głównych korytarzy transportowych, czyli tzw. sieci TEN-T.

Następnie Jean-Louis Colson z dyrekcji generalnej ds. zrównoważonego transportu i turystyki Komisji Europejskiej (DG MOVE) dodał, że zwiększone finansowanie ze strony KE jest kluczowe dla poprawy warunków parkingowych dla kierowców, bez których pracy europejska gospodarka nie mogłaby funkcjonować. Uwypuklił także, że bezpieczne parkingi to bezpieczeństwo nie tylko kierowców, ale i przewożonych ładunków.

Kluczowym elementem konferencji była prezentacja wyników badania przeprowadzonego na zlecenie KE przez konsorcjum: Panteia, Esporg i TIS pod tytułem „dostępność odpowiednich miejsc odpoczynku dla kierowców”. W ramach badania przeprowadzono m.in. wywiady z kierowcami wykonującymi przewozy nie tylko towarów, ale i osób (prawie 1000 uczestników badania), a także z przewoźnikami (256 uczestników badania). Badanie pokazało, że nie tylko kierowcy odczuwają fatalne warunki parkingowe, ale również ok. 90% przewoźników uznało, je za niezadawalające. Ponadto 85% ankietowanych przewoźników dotknęła kradzież ładunku lub akty wandalizmu na niestrzeżonych parkingach, a 43% również na strzeżonych. Jednym z głównych problemów powolnego rozwoju sieci bezpiecznych parkingów jest brak lub nieodpowiednie zaangażowanie władz i administracji odpowiedzialnej za infrastrukturę drogową w poszczególnych krajach – wynika z badania. Badanie pokazało również, że największe zapotrzebowanie na budowę parkingów będzie w najbliższym czasie na terenie wschodniej Francji, krajów Beneluksu, Niemczech, północnych Włoszech, Austrii oraz zachodniej i południowej Polski – jako miejsc kluczowych hubów logistycznych.

Natomiast wśród rekomendacji wynikających z badania znalazły się takie jak: pełna integracja systemu parkingów z europejską siecią transportową i sieciami TEN-T; wzmocnienie współpracy międzynarodowej i dialogu między stroną społeczną i władzami krajów w celu poprawy strategii rozwoju infrastruktury parkingowej; fizyczne i cyfrowe wspomaganie łańcuchów logistycznych; utworzenie unijnego sytemu rezerwacji miejsc parkingowych.

Podczas rozmów kuluarowych z przedstawicielami DG MOVE – TLP dowiedziało się, że KE bardzo poważnie traktuje wyniki przedmiotowego badania i zamierza opublikować do czerwca br. raport w sprawie wykorzystania ich w praktyce.

Artur Kalisiak

Dyrektor ds. Projektów Strategicznych