Po 19 miesiącach od publikacji przepisów Pakietu mobilności stanowiących m.in. o nowych zasadach wykonywania kabotażu i po miesiącu od dnia ich wejścia w życie, doczekaliśmy się wreszcie urzędowej intepretacji nowych norm prawnych przez Komisję Europejską. Trzeba przy tym pamiętać, że od strony formalnej ostateczną wykładnię unijnego prawa dokonuje Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, niemniej to właśnie Komisja Europejska stoi na straży przestrzegania praworządności /w zakresie prawa UE/ i jej stanowisko będzie miało duże znaczenie dla krajowych służb kontrolnych poszczególnych pażstw członkowskich Unii.

Komisja w zamieszczonym na stronie intenetowej materiale odpowiada m.in. na następujące pytania:

  • kiedy przewoźnik może wykonać kabotaż?
  • czy wszystkie przewożone przesyłki muszą zostać dostarczone przed rozpoczęciem kabotażu?
  • czy przewóz palet, kontenerów lub pustych opakowań jest międzynarodowym przewozem drogowym i czy stanowi operację kabotażową?
  • czy w przewozie kabotażowym może być kilka miejsc załadunku lub rozładunku?
  • czy dla jednej operacji kabotażowej może być kilka dokumentów przewozowych?
  • jak liczone są okresy czasu wskazane w przepisach o kabotażu?
  • czy kabotaż może być wykonywany więcej niż w jednym państwie członkowskim?
  • jakie dokumenty są wymagane podczas kabotażu?

Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie TUTAJ.