10 października br. miało miejsce posiedzenie sejmowej Komisji Infrastruktury poświęcone informacji rządu na temat wdrożenia pojazdów EMS (LHV) na polskiej sieci drogowej. Na posiedzeniu przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury poinformowali Komisję o toczących się pracach nad zmianą dyrektywy 96/53/WE, która określa wymiary i masę pojazdów, a także o tym, iż będą prowadzić analizy dotyczące możliwości wdrożenia pojazdów EMS (LHV) na odcinkach polskiej sieci drogowej.

Podczas dyskusji na temat przedstawionej informacji, Związek pracodawców Transport i Logistyka Polska przedstawił swoje stanowisko w tej sprawie wskazując, iż nie ma potrzeby czekania na zmiany w dyrektywie 96/53/WE w celu wdrożenia nowoczesnych rozwiązań oczekiwanych od lat przez przewoźników drogowych, branżę logistyczną i nadawców (pierwsze działania w tej sprawie TLP podjęła już w 2015 roku).

TLP przedstawiła przykłady dopuszczenia pojazdów LHV w takich krajach jak Niemcy (testy od 2009 roku, a od 2017 roku pełne dopuszczenie na określonej sieci dróg), Holandia (testy od 2001 r., pełne dopuszczenie 2013 r.), Finlandia (1975 r.) etc., a także najczęściej stosowane warunki związane z:

  • siecią dróg, na których ruch dopuszczono takie pojazdy do ruchu (autostrady, drogi ekspresowe oraz dojazd do obiektów oddalonych nie więcej niż 25 km od wyjazdu z autostrady),
  • z wyposażeniem pojazdów (hamulce tarczowe oraz zawieszenie pneumatyczne, elektroniczne sterowanie trakcją lub blokadą mechanizmu różnicowego, kamery z tyłu pojazdu, systemy EVSC, EBS, ACC etc.)
  • z kwalifikacjami kierowców (5-letnie doświadczenia w prowadzeniu pojazdu członowego, ukończenie dodatkowego szkolenia, niekaralność za przestępstwa i wykroczenia w ruchu drogowym etc.)

Wykorzystanie pojazdów EMS (LHV), których długość (w zestawie) może wynosić 25,25 m, przyniosłoby nam szereg korzyści, w tym obniżenie emisji CO2, a także zmniejszenie skutków braku kierowców na polskim rynku pracy – komentuje Maciej Wroński Prezes TLP. – Wbrew obawom wyrażanym przez przeciwników wprowadzenia takich pojazdów, ich ruch nie pogarszałby poziomu bezpieczeństwa i nie zagrażałby infrastrukturze drogowej. Wyniki badań jednoznacznie wskazują na mniejsze o 13% obciążenia nawierzchni jezdni związane z ruchem pojazdów EMS w porównaniu do obciążeń związanych z ruchem tradycyjnych pojazdów i mniejsze o 40% obciążenia mostów i wiaduktów. – dodaje Wroński.

Zdniem Prezesa TLP brak możliwości wykorzystania pojazdów EMS (LHV) w kraju, który jest unijnym liderem w transporcie drogowym i ma ambicje stać się hubem logistycznym Europy jest zawstydzającym zaniedbaniem

TLP przekazała także posłom członkom Komisji Infrastruktury oraz przedstawicielom administracji rządowej raport pt. „Analiza możliwości implementacji LHV w polskiej sieci transportowej” opracowany w 2019 roku przez Instytut Logistyki i Magazynowania na zlecenie grupy Raben. Raport znajdziecie tutaj: https://tlp.org.pl/…/2024/10/raport_lhv_pl_final_net.pdf

fot. Wikipedia