Dzisiaj Minister Transportu Elisabeth Borne odbyła roboczą wizytę w Warszawie. Była to okazja do rozmów z polską branżą transportu oraz przedstawicielami polskiej klasy politycznej. Podczas spotkania nie mogło oczywiście zabraknąć związku pracodawców „Transport i Logistyka Polska”.

W trakcie spotkania z francuską Minister Transportu, Maciej Wroński przedstawił stanowisko TLP w przedmiocie Pakietu Mobilności, jednocześnie nawiązując do stanowiska francuskiego w tym temacie, które zostało zawarte m.in. w raporcie informacyjnym Parlamentu francuskiego (raport posła Damien Pichereau).

TLP zwróciło się również z pytaniami do Minister Transportu dotyczącymi poziomu i jakości francuskiej infrastruktury, jej dostosowania do potrzeb transportu międzynarodowego (zwłaszcza bezpieczne parkingi, motele z parkingami dla zestawów), oraz jej adekwatności do obecnych wyzwań dla transportu jak i  konkretnych działań  podejmowanych przez rząd francuski, by zwiększać ilość i jakość infrastruktury dostosowanej do potrzeb wymiany towarowej i kierowców międzynarodowych.

TLP dopytywało także, w związku z planowanym wprowadzeniem obowiązkowych powrotów do domu kierowców:

  • jakie połączenia kolejowe/autobusowe/samolotowe zamierza uruchomić Francja z Polską, by urzeczywistniać tę ideę.
  • jak Francja radzi sobie z organizacją powrotów weekendowych kierowców z tras Francja-Rosja-Francja, Francja- kraje bałtyckie-Francja? Czy ciągniki tez zjeżdżają, czy tylko kierowcy? Jakie środki transportu są w ocenie francuskiej najbardziej dogodne/efektywne? jak jest regulowana kwestia zakwaterowania?
  • ile stron internetowych (tłumaczonych na język angielski) uruchomiono ze szczegółowymi informacjami o warunkach pracy kierowców (prócz stron Ministerstwa Transportu i Ministerstwa Pracy), zwłaszcza z tłumaczeniem układu zbiorowego pracy w transporcie z wszystkimi aneksami?

W okresie intensywnych prac nad Pakietem Mobilności, w tym delegowaniem pracowników w transporcie międzynarodowym tego typu spotkania są niezwykle cenne. Pozwalają przedstawić praktyczne skutki proponowanych regulacji osobom bezpośrednio zaangażowanym w debatę polityczną i to o całkowicie odmiennych poglądach na kwestie delegowania pracowników.  Rozwiązania dla transportu muszą być funkcjonalne, inaczej polityka zatrzyma wymianę towarową w Europie. Stracą na tym nie tylko kierowcy, którzy utracą status kierowców międzynarodowych na rzecz krajowych, ale i pozostali konsumenci. Mniej towarów, za wyższą cenę”. – tłumaczy Maciej Wroński.

źródło. foto: Ambasada Francji w Polsce.