W dniach 30.11-01.12.2021, w formie video-konferencji, odbyło się posiedzenie polsko-rosyjskiej komisji mieszanej ds. międzynarodowych przewozów drogowych. W odróżnieniu od lat poprzednich, tym razem w miarę sprawnie udało się osiągnąć porozumienie, na mocy którego kontyngent zezwoleń na rok 2022 będzie taki sam jak w roku bieżącym, tj. po 220 000 zezwoleń dla każdej ze stron. Dodatkowo, przewoźnicy rosyjscy otrzymają jeszcze w tym roku 10 000 zezwoleń ogólnych, a przewoźnicy polscy 4 500 zezwoleń kraje trzecie.
Przewodniczący polskiej delegacji Bogdan Oleksiak, dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury, od samego początku negocjacji zabiegał o utrzymanie dotychczasowego poziomu liczby zezwoleń. Cel ten finalnie udało się osiągnąć. W ramach puli zezwoleń 220 000 sztuk na rok 2022 Polska otrzyma 68 750 zezwoleń kraje trzecie, czyli tych najbardziej pożądanych przez polskie firmy oraz 151 250 zezwoleń ogólnych. Rosja natomiast w ramach uzgodnionego kontyngentu otrzyma 210 000 zezwoleń ogólnych i 10 000 zezwoleń kraje trzecie.
Co istotne strony uzgodniły również, że wszystkie zezwolenia z kontyngentu podstawowego oraz dodatkowego na rok 2021 będą ważne do 15 marca 2022 r.
Należy jednak zauważyć, że osiągnięte porozumienie z Rosją może mieć bardzo niekorzystne skutki w sytuacji jednoczesnego braku uzgodnień dotyczących zezwoleń na linii Polska-Białoruś. TLP zwracała uwagę na ten fakt m.in. podczas spotkania roboczego strony polskiej przed posiedzeniem komisji mieszanej Polska-Rosja. Do dziś nie ustalono bowiem kontyngentu zezwoleń Polska-Białoruś na rok 2022 i nie wiemy kiedy to nastąpi. Jeśli nie dojdzie do tego w najbliższym czasie to okaże się, że skorzystają na tym jedynie przewoźnicy rosyjscy, którzy w dalszym ciągu będą mogli wykonywać przewozy na kierunkach wschodnich. Natomiast przewoźnicy polscy i białoruscy nie będą mieli takich możliwości.
Z posiadanych przez TLP informacji wynika, że Ministerstwo Infrastruktury cały czas prowadzi usilne prace nad możliwością organizacji spotkania polsko-białoruskiej komisji mieszanej ds. międzynarodowych przewozów drogowych. Niemniej jednak, z uwagi na obecną sytuację polityczną na granicy polsko-białoruskiej sprawa jest niezwykle delikatna i nie wiadomo kiedy takie posiedzenie komisji polsko-białoruskiej mogłoby się odbyć. A do końca roku pozostaje już naprawdę niewiele czasu…