28 kwietnia w Warszawie organizacje przedsiębiorców sektora transportu drogowego z Polski (Transport i Logistyka Polska), Bułgarii (Union of International Haulers SMP), Chorwacji (Association of the Croatian Road Carriers) oraz Rumunii (The Romanian Association for International Road Transports) zawarły porozumienie o współpracy oraz wspólnej europejskiej reprezentacji. Chęć przystąpienia do porozumienia potwierdziło również obecne na spotkaniu stowarzyszenie z Litwy (The Lithuanian National Road Carriers’ Association LINAVA).

Celem porozumienia jest nie tylko podejmowanie wspólnej, merytorycznej pracy nad rewizją dyrektywy o delegowaniu pracowników i tzw. „Inicjatywami Drogowymi” Komisji Europejskiej, które będą przedmiotem najbliższych prac Komisji Europejskie w dziedzinie transportu, lecz także promowanie najlepszych praktyk w zakresie prowadzenia i promowania dialogu z partnerami społecznymi — mówi Joanna Jasiewicz adwokat i pełnomocnik zarządu „Transport i Logistyka Polska”.

Organizacje zawierające porozumienie podkreślają także konieczność dalszych wytężonych prac nad eliminacją zjawisk ograniczających swobody europejskie, w szczególności swobodę przepływu usług oraz towarów.

Jesteśmy dzisiaj razem, bo wszyscy mamy te same problemy. Musimy podjąć konkretne kroki, aby być słyszanym w Brukseli. Wierzymy, że działając razem możemy rozwiązać nasze problemy szybko
i efektywnie
– mówił podczas spotkania Yordan Arabadzhiev Dyrektor Zarządzający Unii Międzynarodowych Przewoźników Bułgarii.

Z kolei reprezentujący chorwackich przewoźników Dragutin Kranjcec pokreślił, że nie może być zgody na tworzenie barier dla transportu.

 Wspólna reprezentacja europejska i pogłębiona współpraca wzmocnią podejmowane przez organizacje konkretne działania,  jak zaskarżenie przepisów Ustawy Macrona do Komisji Europejskiej, na podstawie której Komisja Europejska prowadzi postępowanie przeciwko Francji,  zaskarżenie Ustawy Macrona do francuskiego Naczelnego Sądu Administracyjnego (Conseil d’Etat), co daje szansę na eliminację przepisów o płacach minimalnych wobec kierowców międzynarodowych we Francji czy też zaskarżenie austriackich przepisów o tzw. dumpingu płacowym, co umożliwi zniesienie nieproporcjonalnych obciążeń administracyjnych na przewoźników. Austria przedstawiła już nowelizację swoich przepisów uwzględniającą ten postulat. 27 kwietnia br. Komisja Europejska wszczęła postępowanie przeciwko Austrii – zauważa Jasiewicz.

Zebrani podkreślali rolę transportu dla europejskiej gospodarki oraz negatywny wpływ przyjmowanych przez kolejne państwa regulacji o płacach minimalnych, które ograniczają przewoźnikom dostęp do wspólnego rynku. Te przepisy dzielą Unię na lepszych i gorszych. Na rynku transportowym nie konkurujemy ceną, lecz jakością usług i naszą ciężką pracą – wskazywał Arturas Telmentas z litewskiego stowarzyszenia LINAVA.

31 maja Komisja Europejska przedstawi propozycje zmian w kluczowych regulacjach dotyczących transportu, które na wiele lat ukształtują europejski rynek transportowy. Dlatego tak ważne jest, abyśmy wspólnie brali aktywny udział w procesie legislacyjnym – podkreśliła Joanna Rutkowska, dyrektor ds. projektów strategicznych TLP.

Porozumienie ma być platformą do stałej, systematycznej pracy międzyorganizacyjnej, nie zaś kolejnym ogólnikowym protestem, którymi przepełniona jest przestrzeń publiczna od ostatnich dwóch lat.

Beata Gorczyca