Komisja ds. Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego przyjęła wczoraj stanowisko w sprawie zmiany dyrektywy dot. mas i wymiarów pojazdów. Pojawiło się kilka zmian w stosunku do pierwotnej wersji projektu przedstawionej przez KE w ubiegłym roku. Oto najważniejsze z proponowanych zmian.:

  • zwiększenie dmc pojazdów zeroemisyjnych do 44t,
  • zwiększenie dmc pojazdów o alternatywnych źródłach zasilania o jedną tonę,
  • zwiększenie dmc autobusów przegubowych o trzech osiach o jedną tonę (paliwa alternatywne) lub o dwie tony (zeroemisyjne) (nie było tego w propozycji KE),
  • zwiększenie wysokości pojazdów transportujących kontenery tzw. high-cube,
  • zwiększenie długości autotransporterów,
  • dopuszczenie w ruchu międzynarodowym pojazdów o dmc 44t, pod warunkiem że każdy kraj w którym się poruszają dopuszcza taką właśnie wyższą wartość dmc (dopuszczenie ważne do 31.12.2034),
  • dopuszczenie do ruchu międzynarodowego, bez dodatkowych zezwoleń, dłuższych i cięższych pojazdów, tzw. EMS (European Modular System), pod warunkiem że dany kraj dopuszcza je na swoim terytorium i podaje do publicznej informacji drogi, po których mogą się poruszać,
  • wprowadzenie nowego, unijnego oznakowania pojazdów EMS (nie było tego elementu w propozycji KE),
  • możliwość wprowadzenia przez kraje UE minimalnych warunków szkolenia i certyfikowania kierowców prowadzących EMS,
  • skrócenie czasu na implementację dyrektywy do 12 miesięcy (KE proponowała 24 miesiące).

W dalszym etapie prac propozycja zmiany dyrektywy poddana zostanie głosowaniu podczas sesji plenarnej PE, najprawdopodobniej w marcu br. Kontynuacja prac nastąpi już zapewne w czerwcu/lipcu br., po wyborze nowego składu PE (6-9 czerwca br.).Po zakończeniu prac w PE, negocjacje w sprawie zmiany dyrektywy prowadzone będą w ramach tzw. trilogu, czyli pomiędzy PE, Radą UE i KE. Po uzyskaniu wspólnego stanowiska w trilogu nastąpi finalne przyjęcie lub odrzucenie projektu.

Oficjalna informacja Komisji Tran PE: https://www.europarl.europa.eu/…/transport-committee…

Informacja dot. pierwotnej wersji projektu zaproponowanej przez KE (lipiec 2023): https://tlp.org.pl/ke-chce-dopuscic-dluzsze-i-ciezsze…/

Artur Kalisiak

Dyrektor ds. Projektów Strategicznych TLP