Ponad rok temu informowaliśmy o wstępnych konsultacjach prowadzonych przez Komisję Europejską w zakresie dekarbonizacji flot pojazdów służbowych. Obecnie KE podejmuje następne kroki i po podsumowaniu ubiegłorocznych konsultacji ogłosiła kolejne, które mają służyć przygotowaniu już przez KE stosownego aktu prawnego w tym zakresie (prawdopodobnie jeszcze przed końcem tego roku), który zawierałby m.in. obowiązek nałożony na przedsiębiorców i innych użytkowników posiadania we flocie określonej liczby pojazdów bezemisyjnych (czyli wg KE tylko elektrycznych lub wodorowych). Jednocześnie KE nie podaje kosztów związanych z wprowadzeniem nowych przepisów. W ocenie TLP będą one ogromne.

UWAGA: Nowe przepisy będą dotyczyć każdego przedsiębiorcy posiadającego jakąkolwiek flotę pojazdów służbowych. Nie odnoszą się tylko do przewoźników drogowych towarów lub osób.

Pozostało niewiele czasu do końca konsultacji

KE wielokrotnie w przeszłości powoływała się na wyniki prowadzonych przez siebie konsultacji argumentując, że nie było sprzeciwu, a wręcz poparcie dla nowo wprowadzanych przepisów na szczeblu UE. Dlatego też apelujemy do wszystkich zainteresowanych (osoby prywatne, przedsiębiorstwa, organizacje branżowe) o wyrażenie opinii bezpośrednio na stronie KE, najpóźniej do 8 września br. (klikając w kafelek „umieść opinię”):

https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/14641-Ekologicznie-czyste-pojazdy-korporacyjne_pl

Udział w konsultacjach wymaga wcześniejszej rejestracji na stronie KE i uzyskania tzw. EU login. Ci z Państwa, którzy nie posiadają EU login mogą go uzyskać tutaj:

https://webgate.ec.europa.eu/cas/eim/external/register.cgi

We wstępnych konsultacjach przesłano jedynie 180 opinii od firm i osób w całej UE i wiele z nich było pozytywnych. To m.in. na ich podstawie KE kontynuuje przedmiotową inicjatywę. W tej istotnej sprawie każdy głos się liczy!

PAŃSTWA GŁOS I OPINIA BĘDĄ MIAŁY KLUCZOWE ZNACZENIE DLA DALSZYCH DZIAŁAŃ PODEJMOWANYCH PRZEZ KE W TEJ KWESTII

Kwestia ta będzie mieć ogromny wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorców posiadających jakąkolwiek flotę pojazdów, bowiem wg KE „skutki gospodarcze mogą obejmować zwiększenie inwestycji w odnowę floty i infrastrukturę ładowania, co może pociągać za sobą potencjalne koszty dla przedsiębiorstw związane z nabywaniem i eksploatacją pojazdów, a także wywierać wpływ na rynek samochodów używanych.”

Główne elementy, na które kładzie nacisk KE to:

• równowaga i kompromisy między skutecznością a elastycznością, na przykład w odniesieniu do możliwości ustanowienia obowiązkowych celów dla państw członkowskich, poszczególnych przedsiębiorstw lub flot;

• rola i wpływ różnych form zachęt finansowych, w tym preferencyjnego opodatkowania pojazdów korporacyjnych i możliwości ograniczenia takiego opodatkowania wyłącznie do pojazdów bezemisyjnych, oraz potencjalne skutki większej spójności w całej UE;

skład floty, ograniczenia operacyjne i uzasadnienie biznesowe dla różnych rodzajów korporacyjnych flot samochodowych (np. wynajem, leasing, taksówki, przedsiębiorstwa oferujące wspólne użytkowanie samochodów osobowych, samochody służbowe) oraz odpowiednie możliwości przejścia na pojazdy bezemisyjne;

skład flot transportu drogowego towarów, dynamika rynku i interakcje między dużymi przedsiębiorstwami, podwykonawcami i mniejszymi niezależnymi podmiotami, a także odpowiednie role i wspólny wysiłek redukcyjny w osiąganie celów w zakresie bezemisyjności;

Artur Kalisiak
Dyrektor ds. Projektów Strategicznych