Na wszystkich polskich przejściach granicznych tworzą się kolejki o czasie oczekiwania od kilku do kilkunastu godzin. Na niektórych kierowcy muszą czekać już ponad dobę. Niestety nikt z właściwych władz nie pomyślał o wprowadzeniu rozwiązań, które zmniejszyłyby skutki wprowadzonych ograniczeń w ruchu transgranicznym. Dlatego Transport i Logistyka Polska wystosowała kolejny apel do Premiera i najważniejszych ministów, w których domagamy się podjęcia konkretnych działań.
Wśród propozycji TLP znalażły się postulaty:
- Wprowadzenie w porozumieniu z władzami państw sąsiadujących separacji ruchu pojazdów wykonujących transport drogowy lub przewożących kierowców od ruchu samochodów osobowych. Odrębne pasy ruchu powinny zostać wyznaczone już w odległości co najmniej 20 km przed granicą państwową.
- Rozdawanie kart lokalizacyjnych jeszcze po stronie państwa sąsiadującego w odległości co najmniej 2 km od przejścia granicznego (zlikwidowana zostanie sytuacja, gdy pojazd blokuje pas ruchu na przejściu granicznym, bo kierowca dzwoni do firmy, aby uzyskać mail, REGON, NIP i inne wymagane na formularzu informacje).
- Rozważenie zmniejszenia liczby danych na tych kartach; Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 13 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego w § 2 ust. 2 pkt 1 wymienia jedynie: adres miejsca zamieszkania lub pobytu, w którym będzie odbywać obowiązkową kwarantannę oraz numer telefonu do kontaktu z tą osobą.
- Wprowadzenie możliwości elektronicznego wypełniania ankiet kierowców przez przewoźników tak, aby kierowca mógł pokazać wypełnioną ankietę na ekranie smar onu lub laptopa.
- Uchylenie świątecznych ograniczeń w ruchu pojazdów wykonujących transport drogowy, a także w przypadku przedłużania się okresu zagrożenia COVID-19 ograniczeń wakacyjnych.
Nadal też domagamy się zwolnienia z obowiązku kwarantanny zawodowych kierowców wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe powracających do Polski innymi środkami transportu czy to w celu odbioru tygodniowego odpoczynku, czy też po prostu do pracy po urlopie spędzonym w Ukrainie lub Białorusi.
Nasze postulaty są zbieżnie z opublikowanymi rekomendacjami Komisji Europejskiej. W dokumencie nr C(2020) 1753 „COVID-19 Guidelines for border management measures to protect health and ensure the availability of goods and essen al services.” m.in. zaleca się:
- umożliwienie podróży służbowych w celu zapewnienia transportu towarów i usług, w tym ułatwienie bezpiecznego przemieszczania się pracowników transportu – kierowców ciężarówek i pociągów
- wyznaczenie priorytetowych pasów ruchu dla transportu towarów
- umożliwienie przemieszczania się przez granice pracownikom transportu
- organizację kontroli granicznych na granicach wewnętrznych, powinny być zorganizowane w sposób zapobiegający powstawaniu dużych skupisk (n. kolejek), które mogą zwiększyć ryzyko rozprzestrzenienia się wirusa
- współpracę sąsiadujących państw członkowskich
Całe wystąpienie znajdziecie TUTAJ
Opracował:
Maciej Wroński
Prezes TLP
źródło zdjęcia: premier.gov.pl