20 grudnia br. w Centrum Partnerstwa Społecznego „Dialog” odbyło się posiedzenie zespołu problemowego ds. polityki gospodarczej i rynku pracy pod przewodnictwem Andrzeja Malinowskiego. Wśród wiodących tematów były dwa ważne dla środowiska pracodawców i pracowników transportu drogowego: niedobór kierowców na rynku pracy oraz ograniczenia w dostępie do infrastruktury drogowej dla pojazdów o nacisku osi 11,5 t.
Oprócz statutowych członków zespołu, zaproszonych gości i przedstawicieli mediów, w spotkaniu ze strony rządowej wzięli udział: Stanisław Szwed, sekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz Paweł Chorąży podsekretarza stanu w Ministerstwie Rozwoju.
W odniesieniu do niedoboru kierowców, z jakim boryka się branża transportowa związek pracodawców Transport i Logistyka Polska oraz Krajowa Sekcja Transportu Drogowego NSZZ „Solidarność” przedstawiły wspólne stanowisko.
W naszej ocenie na rynku aktualnie brakuje około 100 tysięcy kierowców, prognoza jest jednak jeszcze gorsza w 2025 roku braki będą sięgały już ponad 300 tysięcy. Będzie to stanowiło bardzo poważną barierę rozwojową dla Polskiej gospodarki, ponieważ cała bariera towarowa oraz eksport i import odbywa się w 85 % transportem drogowym – tłumaczył podczas spotkania Maciej Wroński.
Ze względu na znaczenie transportu dla gospodarki, zatrzymanie rozwoju branży będzie miało negatywny wpływ na bilans płatniczy Polski, ograniczając możliwość eksportu towarów przez krajowe firmy. Branża nie jest w stanie rozwiązać samodzielnie problemów związanych z niedoborem kierowców i potrzebuje pilnego wsparcia ze strony polskich władz.
Do najważniejszych i najpilniejszych działań, zarówno z perspektywy pracodawców, jak i związków zawodowych kierowców należy przede wszystkim wskazanie jednostki zbierającej obecnie niekompletne dane odnoszące się do rynku transportu drogowego, a w szczególności rynku pracy kierowców oraz położenie znacznie większego nacisku na wyeliminowanie nieuczciwych praktyk w zatrudnianiu kierowców, w szczególności dotyczących warunków płacy i pracy. Ważna jest również poprawa warunków w jakich kierowcy odbierają obligatoryjne przerwy w czasie jazdy oraz dostosowanie systemu szkolenia i egzaminowania kierowców zawodowych do realnych i faktycznych potrzeb rynku pracy. Zapraszamy do zapoznania się z pełnym wnioskiem TLP i NSZZ „Solidarność”.
Drugim ważnym tematem poruszonym podczas posiedzenie były ograniczenia w dostępie do infrastruktury drogowej dla pojazdów o nacisku osi 11,5 tony. Mając na uwadze jakie konsekwencje niesie to dla gospodarki narodowej, dla rynku pracy oraz dla kierowców i przewoźników, TLP oraz NSZZ „Solidarność” stoją wspólnie na stanowisku, iż w przedmiotowym rozporządzeniu należy wykreślić wszystkie drogi krajowe lub ich odcinki, na których Minister Infrastruktury i Budownictwa zamierza utrzymać ograniczenia nośności dróg krajowych do 10 i 8 ton. Należy również rozpocząć prace nad zmianą ustaw Prawo o ruchu drogowym i znowelizować pochodzące z 1999 r. rozporządzenie w sprawie warunków technicznych dróg publicznych tak, aby wszystkie drogi w Polsce budowane były w standardzie umożlwiającym przenoszenie ruchu pojazdów o nacisku 11,5 t na oś.
Stanowisko TLP oraz NSZZ „Solidarność” spotkało się z aprobatą wszystkich uczestników zespołu rady dialogu społecznego. Jarosław Waszkiewicz Dyrektor Departamentu Dróg Publicznych bronił jednak koncepcji przyjętej przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa – ograniczonego i stopniowego zwiększania sieci dróg dostępnych dla pojazdów. Próba obrony rozporządzenia w tym kształcie spotkała się ze zdecydowaną reakcją przewodniczącego zespołu Andrzeja Malinowskiego – Nie otrzymaliśmy od Pana jasnej odpowiedzi, dlaczego Pan jest przeciwny wykreśleniu. Proszę zwrócić uwagę na kwestie które są niezwykle istotne i ważne w strategii odpowiedzialnego rozwoju, gdzie wyraźnie mówi się, iż należy ułatwiać życie przedsiębiorcom. W tym dokumencie wyraźnie stwierdza się, że są to bardzo poważne konsekwencję i rozbieżności pomiędzy regulacjami. Z tego co widzę postulat przedstawiony przez Pana Macieja Wrońskiego jest jak najbardziej istotny i wniosek, który został przedstawiony jest wnioskiem właściwym. – tłumaczył.
PDF – Stanowisko niedoboru kierowców
PDF – stanowisko w sprawie wykazu dróg
Beata Gorczyca