„Polski trucking rozwijał się bez przeszkód przez wiele lat. Próg wejścia był niski, a położenie geograficzne dogodne. Polscy truckersi opanowali 25% rynku europejskiego” – tak o polskim transporcie drogowym opowiadał Juliusz Skurewicz z Polskiej Izby Spedycji i Logistyki podczas trzeciego polsko-luksemburskiego okrągłego stołu o logistyce. Nie obyło się bez rozważań o Pakiecie Mobilności oraz delegowaniu pracowników.
Debata o polskim i luksemburskim sektorze logistyki była okazją do refleksji nad zagrożeniami legislacyjnymi sektora transportu i logistyki. Pośród projektów budzących najwięcej wątpliwości wymieniono Pakiet Mobilności, dyrektywę o pracownikach delegowanych, ustawę o monitorowaniu transportu czy ostatnią nowelizację ustawy o transporcie drogowym. Była też szansa na zaprezentowanie zarysu strategii rozwoju transportu i logistyki w ramach tzw. Strategii Morawieckiego. Do grudnia br. powstanie projekt nowej strategii rozwoju transportu (STR) „Zrównoważony transport”, który prócz kontynuacji wybranych założeń dotychczasowej strategii ma przewidywać:
– utrzymanie oraz rozwój dostępności transportu
– zrównoważony terytorialnie rozwój transportu. Ma to też obejmować wyrównanie inwestycji w dotychczas nierozwijane rodzaje transportu jak transport śródlądowy;
– Rozwój infrastruktury, w tym infrastruktury punktowej oraz najważniejszych portów RP (położenie silnego nacisku na dostęp do terminali).
Z pewnością TLP aktywnie włączy się w prace nad strategią.
Opracowała:
Joanna Jasiewicz